Lisa Medin

Mest känd för sin musikaliska serie Medley, så är Lisa Medin är framgångsrik kvinnlig serietecknare som föddes i Borås, 1985 och är mer känd under sin signatur Lisa M. I bagaget så har hon en lång radda med utbildningar, vilka bland annat inbegriper det numera nedlagda Serie-och bildberättarprogrammet vid Högskolan i Gävle, Serieskolan i Malmö, samt Seriekonst och Avancerat Bilberättade vid Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg. Hennes karriär började ta fart runt 2005 då hon började göra illustrationer och formgivningar åt olika kunder. Bland annat formgav hon Mangatalangen: Vinnare 2007, illustrerat för Shojo Stars, olika kommuner, Kvinnotryck och Metro. Sedan 2008 har hon ett samarbete med Science Fiction – Bokhandeln, för vilka hon bland annat tecknar en seriestripp för bokhandelns katalogutskick.

 

Hennes mest kända verk, serien Medley gavs från början ut som serefanzin och small press -serie innan den började ges ut som följetong i Utopi Magasin med sin början 2011. Kolik förlag har även gett ut en samlingsvolym av Medley våren 2013 och finns även tillgänglig som en digital utgåva via Egmont Kids Nordics digitala plattform Seriecentralen. Serien i sig är en science fiction berättelse förlagd i en framtid där musik används som olika vapen. Samhället är segregerat via olika musikstilar där klassindelningar består av eliten som spelar klassisk musik och sedan är det indelningar där andra former av musiks hamnar i olika samhällsskikt. Seriens huvudperson är heter Axel och är son till en syntare och en popmusiker, vilket gör honom till en blandad genre kallad syntpoppare. Hans vapen är en stor synt som han fick ärva från sin fader och används huvudsaklig för att slå till folk med. Med sig har en en grupp följeslagare i jakt på den plats där det sägs att all musik skall mötas, det titulära Medley.

 

Medley fick tidigt uppmärksamhet av bland annat Shonen Jump och Svenska Dagbladet medan det fortfarande gavs ut som ett fanzine. Barnboksinstitutet omnämner även Medley i Bokprovning Årgång 2006 – Trender, tendenser och statistik där den profilerar sig som en av de få mangainspirerade serier för barn och ungdomar. Det första fanzinet som gavs ut var Medley Gold och gick att köpa via internetbokhandeln AdLibris. Över 40 svenska bibliotek tog in fanzinet och finns fortfarande tillgängliga för utlåning. Mellan 2008 -2009 så publicerades Medley som en small press publikation och distribuerades av Grand Ocean och Bokrondellen, men sedan 2012 så har försäljningen upphört och titlarna listas nu som slutsålda och verkar inte komma in i sortimentet igen. När serien började ges ut i Utopi Magasin i mars 2011 så var det i nytecknat format. Serieskaparen Fabian Göransons blev redaktör för serien och förändringarna gällde till största delen ändringar i bildmanuset och teckningarna. Handlingen förblev i stort sett densamma. När Medley nått del 5 i den nytecknade versionen så togs även Sara Bergmark Elfgren in som manusredaktör. Bergmark Elfgren är som mest känd för att vara medförfattare till Engelforstrilogin samt hennes nära samarbete med Karl Johansson i och med serien Vei. Nuförtiden publiceras endast fristående Medley berättelser som kallas för sidospår via Seriecentralen och huvudberättelsen sägs göras direkt till bok i framtiden.  

 

Medley är tydligt mangainspirerad och en del av den mangavåg som kom till väst runt slutet av 90-talet. Till stor del var det Tokyopop, ett amerikanskt förlag som stod för en nyckelroll inom den framväxande mangavågen i västvärlden. Förlaget grundades 1996 och började publicera översatta mangafavoriter så som Magic Knight Rayearth och Sailor Moon. De gav ut hundratals olika titlar över åren och var de som införde den japanska höger – till – vänster layouten till USA och resten av västvärlden. Innan dess så hade förlag alltid redigerat om layouten så den lästes enligt västerländsk tradition från vänster-till-höger. Sedan sommaren 2011 så upphörde dock Tokyopop med all sin utgivning av manga i USA, licenserna återgick till ägarna och en likvidering samt utförsäljning skedde av deras lager. Utgivningen och dotterbolagen i Europa, bland annat i Storbritannien och Tyskland berördes dock inte nämnvärt. Många anser än idag att det var Tokyopop och även bland annat animedistributörerna Wiz Media och Funimation som hjälpte anime att bli populärt i västvärlden och inspirerade en hel generation utav exempelvis svenska serietecknare så som Medin att teckna och berätta serier på ett tidigare främmande format och stil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top